Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Ieoh Ming Pei

 

Czas czytania: ~4 min


Prezentacja laureata nagrody Pritzkera w 1983 roku

 

KY7ND1VCj28gunP6DWpJiG7hJnFvOz5C8ntRK6WdTSyeNR8XYp1CRI5mYVbC_l-5.jpg
Ieoh Ming Pei Ieoh Ming Pei urodził się w 1917 roku w Chinach. W 1935 roku przyjechał do Stanów Zjednoczonych, aby studiować architekturę w Instytucie Technologii w Massachusetts oraz w Szkole Projektowania na Harvardzie. W latach 1945-1948 nauczał na Harvardzie. W 1948 roku przyjął propozycję pracy w nieruchomościowej firmie Webb & Knapp Inc. Współpraca ta zaowocowała architektonicznymi projektami w Chicago, Filadelfii, Waszyngtonie i w innych miastach. W 1958 utworzył własną firmę, która póĽniej przyjęła nazwę I.M. Pei & Partnerzy. Pei jest twórcą ponad 50 zrealizowanych projektów w USA i za granicą. Jego prace otrzymywały znaczące nagrody na całym świecie.
nX0plwMAzHQ7YpHSorZ9qsMi24AoETX3kUflDOwNXwFO6lBqNym4jruR1YiK_1-5.jpg
Jury Dwudziesty wiek zawdzięcza Ieoh Ming Pei stworzenie wnętrz i brył, które zaliczane są do najpiękniejszych w tym stuleciu. Znaczenie jego dzieł jest o wiele większe. Zawsze troszczył się o otoczenie, w którym powstaje budynek. Nie dawał się zamknąć jedynie w wąskim kręgu problemów architektonicznych. Przez ponad czterdzieści lat swej pracy wznosił nie tylko pałace dla biznesu, kultury i rządów, ale także mieszkania dla osób o średnich i niskich dochodach. Jego wszechstronność i umiejętne stosowanie materiałów zbliżają jego architekturę niemal na wyżyny poezji. Jego takt i cierpliwość pozwoliły mu gromadzić wokół siebie ludzi o różnych zainteresowaniach i zawodach, aby współuczestniczyli w tworzeniu harmonijnego otoczenia. Ieoh Ming Pei W trakcie przygotowań do dzisiejszej uroczystości z wielką satysfakcją zauważyłem, że znaczna liczba naszych projektów została zrealizowana. Uzmysłowiłem sobie z całą ostrością, jak wiele problemów społecznych, ekonomicznych, politycznych, a także estetycznych musi w swojej pracy brać pod uwagę architekt. Może wyda się to Państwu zabawne - chociaż mnie wówczas to nie bawiło - że dom, który zaprojektowałem dla przyjaciela w Cambridge, we wczesnych latach 40. nie mógł być oddany w zastaw hipoteczny, ponieważ miał zbyt nowoczesny wygląd. Poniekąd należę do generacji architektów amerykańskich, którzy budowali wykorzystując pionierskie zasady modernizmu, z niezachwianą wiarą w jego znaczące osiągnięcia na polu sztuki, technologii i projektowania. Jestem w pełni świadom, że w imię modernizmu powstało wiele banalnych obiektów. Jednakże wierzę w ciągłość tego kierunku, który nie jest reliktem przeszłości, ale siłą ożywiającą i wzbogacającą współczesność. Tylko w ten sposób możemy rozwijać i doskonalić język architektury, odpowiadający współczesnym wartościom, a także umożliwić różnorodność wyrazu, stylu i materii. Jak inaczej moglibyśmy mieć nadzieję na stworzenie spójnego krajobrazu naszych miast, miasteczek i osiedli? Włoska Siena, amerykańskie Savannah, georgiański Londyn i neoklasyczny Paryż to tylko kilka z najlepszych przykładów. Wierzę, że architektura jest sztuką pragmatyczną. Aby stać się sztuką, musi powstawać na fundamencie konieczności. Dla mnie wolność wyrazu polega na poruszaniu się w ramach, które ustanawiam dla każdego mojego przedsięwzięcia. Wielce pouczające jest przypomnienie sobie sentencji Leonarda da Vinci, że "siła rodzi się z ograniczeń i umiera na wolności". Pogoń za nowością stylistyczną zbyt często kończyła się samowolą kaprysów i nieporządkiem zachcianek. Łatwo jest powiedzieć, że sztuka architektury jest wszystkim, trudniej wprowadzić świadomą interwencję artystycznej wyobraĽni nie odrywając się od kontekstu życia. To właśnie ta kruchość, ta wartość wyróżnia ten rodzaj sztuki. To właśnie otaczający nas kontekst mobilizuje do przemiany planowania i budowania. Architekci śledzą grę brył w świetle, badają tajemnice ruchu w przestrzeni, sprawdzają rozmiary skali i proporcji, a przede wszystkim poszukują tej specjalnej jakości, która jest duchem miejsca, gdy jeszcze nie istnieje żaden budynek. Tworzenie architektury jest procesem, w którym uczestniczy wiele osób różnych zawodów i talentów. BądĽmy otwarci na nowe idee, zaawansowane rozwiązania, pojawiające się potrzeby, dynamiczne zmiany, abyśmy mogli osiągnąć nie tylko architektoniczną oryginalność, ale również harmonię ducha w służbie człowieka. Najważniejsze realizacje 1952 - Mile High Center, Denver, USA 1954 - Kaplica Luce, Uniwersytet w Taichung, Taichung, Chiny 1956 - Zespół rezydencji Kips Bay Plaza, Nowy Jork, USA 1959 - Ambasada Amerykańska, Montevideo, Urugwaj 1960 - National Airlines Terminal, Idlewild, USA 1961 - Krajowe Centrum Badań Atmosferycznych, Boulver, Colorado, USA 1965 - John F. Kennedy Library, Dorchester, USA 1967 - Wieżowiec Canadian Imperial Bank of Commerce CIBC, Toronto, Kanada 1968 - Herbert F. Johnson Museum, Ithaca, USA Paul Mellon Art. Centre, Wallingford, USA Rozbudowa National Art. Gallery (budynek wschodni), Waszyngton, USA 1969 - Cleo Rogers Memorial Library, Columbus, Indiana, USA 1977 - Hancock Place, Boston, Massachusets, USA 1978 - Portland Museum of Art., Portland, USA 1981 - Rozbudowa Museum of Fine Arts, Boston, USA 1982 - Bank of China, Hongkong 1989 - Piramida Luwru, Paryż 1998 - Rock and Roll Hall of Fame, Cleveland, USA 1999 - Przebudowa i rozbudowa Niemieckiego Muzeum Historycznego, Berlin, Niemcy
3m1bS6GsFeRkYoxHJblnZ1JN14k0kgnQVxukDzUqBNVLfWX3Zn5LOOhzCEVz_2-5.jpg
Zdjęcia realizacji od góry: Louvre Paris, Francja National Gallery of Art, East Building Washington, USA Kennedy Library Boston, USA
fGOCE0e50ETdCo1JsB6hlAqEt0cakzE6F49GF9GKCgvtLuIqcez5obfpLifP_3-5.jpg

Podepnij swój artykuł

Podoba Ci się nasza działalność ? Postaw kawę dla Grupy Sztuka Architektury!
Postaw mi kawę na buycoffee.to

tagi

Kultura w kasynie
Kultura w kasynie

Kasyno Kultury, placówka kulturalna działająca w Kwidzynie od końca 2023 roku mieści się w budynku o ...

Lofty w fabryce
Lofty w fabryce

W 1887 roku Hugo Bressel przy ulicy Cegielnianej (dziś to ul. Wólczańska) uruchomił niewielką fabryk ...

E-konferencja Skorupa budynku: dachy, fasady, drewno i prefabrykacja w architekturze.
E-konferencja Skorupa budynku: dachy, fasady, drewno i prefabrykacja w architekturze.

Regulacyjne i technologiczne zmiany w zakresie metod wznoszenia budynków doprowadziły w ostatnich la ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nagroda Pritzkera
ZOBACZ TAKŻE

PRACA:
Zatrudnię
  • Zatrudnię

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera