Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Kładka po przejściach

 

Czas czytania: ~2 min


Prezentacja obiektu Normana Fostera

 

BSBXuaJyaJpWhrmlrGTSUldevo5GBfTuSwsABiMW6vVx5UV9RKQpYZmi89eW_2milbri.jpg
Pieszy most przez Tamizę planowany był już przed 150 laty. Jednak nigdy nie dochodziło do realizacji tego pomysłu. Dopiero w 1996 roku David Bell, dyrektor gazety Financial Times, zaproponował, żeby gazeta zainicjowała budowę pieszego połączenia brzegów Tamizy pomiędzy dzielnicą St. Paul i Bankside, gdzie znajdują się biura Financial Times. Poprosił RIBA (Królewski Instytut Architektury) o radę i rozpoczął organizację konkursu architektonicznego oraz poszukiwanie źródeł finansowania. W 1996 roku ogłoszony został konkurs na który przyszło 227 prac z całego świata. 6 prac zostało wciągniętych na krótką listę, a w grudniu 1996 roku ogłoszono zwycięstwo zespołu złożonego z biura Foster and Partners (architektura), rzeźbiarza Sir Anthony Caro i Ove Arup Engineering (konstrukcja). Podstawową ideą zwycięskiego zespołu było wykreowanie prostej kładki przez rzekę, która stanie się ważnym łącznikiem umożliwiającym komunikację oraz da przechodniom możliwość kontaktu z rzeką. Od początku podstawowym pomysłem było zrobienie mostu wiszącego. Z czasem ta podstawowa idea obrastała w treść - kładka zamieniła się w łagodny łuk, ale podstawowa idea sformułowana na początku pozostała taka sama. W 1997 roku powstała firma The Millenium Bridge Trust z Davidem Bellem jako prezesem zarządu. Finansowanie projektu zostało bardzo szybko zapewnione i można było przystąpić do przygotowywania projektu realizacyjnego w którym udało się połączyć trafne zaplanowanie strumieni ludzkich przekraczających rzekę z techniką oraz ważnym elementem rzeźbiarskim - delikatną formą łuku. Budowa rozpoczęła się w kwietniu 1999 roku. Budowę prowadziły dwie firmy - Sir Robert McAlpine - jedna z najbardziej znanych, brytyjskich firm budowlanych odpowiedzialna za konstrukcję stalową nośną oraz Monberg&Thorsen, duńska firma wyspecjalizowana w budowlach mostowych, która wykonała np. Wielki Bełt - najdłuższy most w Europie łączący Danię ze Szwecją. Duńczycy byli odpowiedzialni za samo przęsło. Konstrukcje stalowe mostu wykonywane były w całej Europie - w Polsce (Mostostal Zabrze), Finlandii i Niemczech. Transport odbywał się drogą morską. Pierwsze otwarcie odbyło się 10 czerwca 2000 roku, ale po trzech dniach most został zamknięty. Drgania konstrukcji wskutek dużego ruchu pieszych okazały się zbyt niebezpieczne. Po modyfikacjach, których koszt wyniósł ponad 5 milionów funtów most został otwarty ponownie 22 lutego 2002 roku. Metryczka obiektu: Klient: London Borough of Southwark, Millenium Bridge Trust Projekt: Foster & Partners, Sir Anthony Caro, Ove Arup Engineering Consultants Koszt obiektu: 18,2 miliona funtów Długość mostu: 320 metrów Czas potrzebny do przejścia pieszo - 5 minut Wysokość ponad lustro wody - 10,8 metra
g1ZpNUuiXPufKcMpGu8Lx12vgg3waS05cZdH6MvTd8DQ7hf9I0UiMqOucvHJ_2milbri2.jpg
0Ro1aE8mQOGLliFoeHK3RGqmE0pomM01UuPGz5FcOS3aZVQE8Mf4xzgJnv9t_2milbri3.jpg

Brałeś udział w projekcie? Opowiedz nam swoją historię.

Podoba Ci się nasza działalność ? Postaw kawę dla Grupy Sztuka Architektury!
Postaw mi kawę na buycoffee.to

tagi

Urodziny Szybu Krystyna
Urodziny Szybu Krystyna

Budowa wieży wyciągowej szybu Kaiser Wilhelm II na terenie kopalni węgla kamiennego Hohenzollern zak ...

Kultura w kasynie
Kultura w kasynie

Kasyno Kultury, placówka kulturalna działająca w Kwidzynie od końca 2023 roku mieści się w budynku o ...

E-konferencja Skorupa budynku: dachy, fasady, drewno i prefabrykacja w architekturze.
E-konferencja Skorupa budynku: dachy, fasady, drewno i prefabrykacja w architekturze.

Regulacyjne i technologiczne zmiany w zakresie metod wznoszenia budynków doprowadziły w ostatnich la ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Kubatura
ZOBACZ TAKŻE

PRACA:
Zatrudnię
  • Zatrudnię

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera