Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Nowy terminal lotniska Kraków - Balice

 

Czas czytania: ~2 min


28 września 2015 otwarto nowy terminal portu lotniczego w podkrakowskich Balicach

 

mL1X34aRTTUqOGUFsCJKF19hFYxWpCSpWpByYXftoxzWe8qr76HFAxHY5L3U_balice-terminal08.jpg

Nowy terminal lotniska Kraków – Balice jest częścią większego przedsięwzięcia – procesu rozbudowy i modernizacji lotniska, które rocznie obsługuje 3,5 miliona pasażerów. Dzięki budowie nowego terminalu oraz kilku innym zmianom (np. usprawnieniu systemu komunikacji czy transportu bagażu) liczba osób, które w ciągu roku skorzystają z lotniska ma w kolejnych latach wzrosnąć do nawet 8 milionów.

BhcaXiomEWuApYr8RbrZX5SZx8SSroZEIdrgdtCllp53Jjqdjns85IzBa4dM_balice-terminal01.jpg

Nowy terminal lotniska Kraków – Balice ma wspomóc działanie najważniejszego portu lotniczego w południowej Polsce. Lotnisk w naszym kraju powstało niedawno wiele – np. w Rzeszowie czy Lublinie, jednak ich zasięg jest znacznie mniejszy niż lotnisk, działających przy dużych miasta – Warszawie, Wrocławiu, Gdańsku.

twuhrCfL37PhNeE2gpybeNx0QOEVeJZ7zoLmr0l5wQBkNzPkEzRZ6IUbAQY0_balice-terminal06.jpg

Nowy terminal lotniska Kraków – Balice będzie miał przepustowość do 1800 osób odlatujących na godzinę i 1800 osób przylatujących na godzinę. Dzięki budowie nowego terminalu powierzchnia użytkowa wzrosła z 15 tys. do ponad 56 tys. m2. Nowy budynek ma miał ponad 250 m długości (jego poprzednik miał 128 m). Wysokość w najwyższym punkcie osiągnie ponad 24 metry. Nowy terminal otrzymał dobre połączenie ze stacją kolejową, nowoczesny system transportu bagażu, wygodną salę odpraw i przestrzeń z kasami biletowymi. Ale funkcjonalność – to nie wszystko. Wartością jest też architektura.

Tj7yRpgM8zmXvOPpoHurVk4NE6Zz2Rt5LjMHi1dWTvqfxOIFtm7gGGiGXO0l_balice-terminal05.jpg
aX9F63ZiEqSvm0iUwdoJ5SSVVPc5MaluG8ZZnF9h0QbUWAi3ip1YsIJKeSvl_balice-terminal04.jpg

Nowy terminal lotniska Kraków – Balice zaprojektowała pracownia APA Czech Duliński Wróbel z Krakowa. Podobnie jak w przypadku innych obiektów o tej samej funkcji, tak i krakowski terminal otrzymał formy proste, w których pierwszorzędną rolę gra otwarta i jasna przestrzeń. Szklane elewacje, dużo miejsca, prosty, czytelny system komunikacji – to priorytety w projektowaniu współczesnych terminali lotniczych. Ten krakowski ma swoją cechę charakterystyczną: frontową część nietypowym kształcie odwróconego pryzmatu. Ten zabieg formalny nadał krakowskiej realizacji wyjątkowego, indywidualnego charakteru. Jan Pamuła, prezes Kraków Airport mówił: „Rozbudowa została zaprojektowana tak, aby w pełni zintegrować nową część obiektu z częścią już istniejącą i stworzyć obiekt o jednolitej strukturze przestrzenno-funkcjonalnej. Znakiem identyfikującym krakowskie lotnisko stanie się z pewnością nowa frontowa część terminalu w formie szklanego odwróconego pryzmatu”.

YAYQuG3ZPYZTpXdfIZlLbPQ7MTNFfgnJcSAmfW18aU4NypAtryWM3VmtsqAS_balice-terminal03.jpg
BZFppmYyQo6zXPOTqGCJSu1O5xHMa1eL76Rn8d84tJjaw9NnwZR01LWICJRl_balice-terminal02.jpg

Terminal pasażerski T4 MPL Kraków-Balice
Lokalizacja: ul. kapitana Mieczysława Medweckiego 1, Balice
Inwestor: Międzynarodowy Port Lotniczy im. Jana Pawła II, Kraków-Balice sp. z o.o.
Projekt architektoniczny: APA Czech Duliński Wróbel Agencja Projektowa Architektura Sp. z o.o.
Generalny wykonawca: Astaldi
Realizacja: 2013-2015
Powierzchnia użytkowa całego obiektu: 55 000 m2
Powierzchnia użytkowa nowej części: 33 00 m2
Koszt inwestycji: 412 mln zł brutto
Źródło ilustracji: apa.krakow.pl, krakow.pl, krakowairport.pl


Brałeś udział w projekcie? Opowiedz nam swoją historię.

Podoba Ci się nasza działalność ? Postaw kawę dla Grupy Sztuka Architektury!
Postaw mi kawę na buycoffee.to

tagi

Flow – drugi etap projektu w centrum Łodzi
Flow – drugi etap projektu w centrum Łodzi

„Dwa miesiące po oficjalnej inauguracji Flow ruszamy z budową drugiego - znacznie większego i zróżni ...

Budowa Kulturoteki coraz bliżej
Budowa Kulturoteki coraz bliżej

W warszawskiej dzielnicy Wesoła być może już niedługo powstanie wyczekany budynek łączący bibliotekę ...

E-konferencja Skorupa budynku: dachy, fasady, drewno i prefabrykacja w architekturze.
E-konferencja Skorupa budynku: dachy, fasady, drewno i prefabrykacja w architekturze.

Regulacyjne i technologiczne zmiany w zakresie metod wznoszenia budynków doprowadziły w ostatnich la ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Kubatura
ZOBACZ TAKŻE

PRACA:
Zatrudnię
  • Zatrudnię

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera