Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Jems Architekci

 

Czas czytania: ~10 min


1XloDcFyG1DAZHkEpnnCu3wJNUgPSfV0eBCFlp8SktmERn6lJzxpsbIw1npS_jemsagora.jpg
Biało i zielono JEMS – ARCHITEKCI Biuro projektowe JEMS Architekci zostało utworzone w 1988 roku, jednakże zespół architektoniczny kierowany przez Partnerów JEMS działa nieprzerwanie od 1980 roku, będąc jedną z pierwszych prywatnych pracowni projektowych działających na rynku warszawskim. Firmę prowadzą wspólnicy: architekci, absolwenci Wydziału Architektury Politechniki Warszawskiej - Olgierd Jagiełło, Maciej Miłobędzki, Jerzy Szczepanik-Dzikowski i Marcin Sadowski oraz Wojciech Zych - Prezes Zarządu odpowiadający za kwestie formalno-prawne i finanse. W 2003 roku do Zarządu dołączyli architekci partnerzy: Paweł Majkusiak i Andrzej Sidorowicz, a w 2006 roku - Marek Moskal. W ciągu kilkunastu lat swojej działalności JEMS z niewielkiego studia projektowego przeistoczył się w zespół architektoniczny liczący blisko 50 osób. Partnerzy wraz z architektami prowadzącymi poszczególne tematy odpowiadają za całość procesu projektowego i budowę, kierując pracami zespołu specjalistów. JEMS współpracuje z liczącymi się biurami projektowymi, projektantami, konsultantami wszystkich specjalności. Od połowy 2004 roku pracownia architektoniczna mieści się w zaprojektowanym przez siebie budynku przy ul. Gagarina w Warszawie. Spółka JEMS jest laureatem wielu prestiżowych nagród architektonicznych. W 2000 roku budynek przy ul. Hozjusza w Warszawie zdobył nagrodę główną w konkursie na najlepszy budynek mieszkalny w latach 1989-1999. Rok 2002 zaowocował przyznaniem Nagrody Honorowej SARP za wkład w rozwój architektury polskiej. Siedziba Agory SA w Warszawie była nagradzana aż dwukrotnie: po raz pierwszy za najlepszy budynek zrealizowany w 2002 roku, a także w konkursie na najlepszy budynek użyteczności publicznej 2002/2003. Twórczość zespołu JEMS stanowi kontynuację tradycji modernizmu oraz reprezentuje walory społecznej i kulturowej wrażliwości. Każdy ich projekt jest starannie przemyślany i dostosowany do funkcji obiektu i indywidualnych oczekiwań klienta. W projektach spółki czytelne jest dążenie do odnalezienia tego, co specyficzne dla poszczególnych typów architektonicznych. Według architektów bardzo ważne jest zdefiniowanie tematu, tak aby stał się inspiracją dla poszukiwań twórczych. W swoich pracach czerpią zarówno z otaczającej rzeczywistości, jak i doświadczeń przeszłości. Duże znaczenie ma nie tylko kontekst architektoniczny projektowanego budynku, ale przede wszystkim analiza wielowarstwowych wątków rzeczywistości, a nawet świadomość pewnych ograniczeń. Stało się to punktem wyjścia w poszukiwaniu nieschematycznych rozwiązań architektonicznych. Warszawskie realizacje JEMS, takie jak: siedziba Kredyt Banku przy ul. Giełdowej, domy mieszkalne przy ul. Tagore i Akacjowej, centrum biurowe Mokotów Business Park czy budynek AGORA SA wyróżniają się nowoczesnością, racjonalnością, funkcjonalnością, elegancją oraz znakomitym wpisaniem obiektów w otoczenie. W budynkach projektowanych przez JEMS mamy również do czynienia z pewnym porządkiem, tektoniką, fascynacją naturalnymi możliwościami materiałów czy światła. W tym kontekście projekty te odwołują się w pewnym stopniu do architektury high-tech: we wnętrzach biurowców pojawiają się elastyczne „open space'y”, a dzięki przeszklonym powierzchniom i wewnętrznym dziedzińcom budynek jest transparentny nie tylko w ramach jednej kondygnacji, ale również pomiędzy poszczególnymi kondygnacjami. Wygrana w konkursie SARP z 1988 roku na projekt zagospodarowania przestrzennego placu Piłsudskiego oraz zabudowę jego północnej pierzei dała początek działalności pracowni jako grupy JEMS Architekci. Ustalone wówczas schematy regulacji do dzisiaj są podstawą studiów i projektów realizacyjnych tego fragmentu Warszawy. Wśród założeń projektowych było m.in. odtworzenie ulicy Wierzbowej w jej przedwojennym przebiegu. Zielony funkcjonalizm Zrealizowana przez JEMS siedziba Agory SA robi wrażenie zamkniętych, uporządkowanych form - dwóch prostopadłościanów, co stanowi odpowiedź na chaos przestrzenny najbliższego sąsiedztwa. Praktycznie cały budynek jest „otwartą strukturą". Zrezygnowano z typowo biurowego oświetlenia na rzecz mniejszych źródeł światła oraz zastosowano system gęsto rozmieszczonych wewnętrznych atriów-ogrodów i zewnętrznych dziedzińców z elementami zieleni i wody. Stworzenie zielonych, zacienionych dziedzińców nie jest pomysłem nowym - to koncepcja znana między innymi z renesansowych pałaców. „W Agorze zależało nam na tym, żeby uzyskać elastyczność wykorzystania powierzchni biurową - mówi Maciej Miłobędzki, jeden z właścicieli biura. - Tam gdzie zespoły pracowników organizowane są do konkretnych, bieżących zadań i zmieniają często swoją wielkość, należy zaprojektować biuro, które nie ma sztywnego układu, ale daje możliwości ciągłych zmian aranżacji”. Koncepcja architektoniczna budynku Spectry (przeznaczonego dla grupy firm farmaceutycznych) jest w pewnym sensie rozwinięciem idei zastosowanej w budynku Agory, ale w bardziej „sterylnej" i uporządkowanej formie. Także tu przestrzeń biurowca zorganizowano wokół dziedzińca-ogrodu, który umożliwia dostęp do światła dziennego i zieleni. Elewacje tworzą trójwymiarową, silnie światłocieniową kompozycję dwóch nakładających się na siebie płaszczyzn: aluminiowej siatki w kolorze grafitowym, perforowanej gęstym rytmem pionowych otworów okiennych i zewnętrznej powłoki - kraty z płyt jasnego piaskowca. Z przeznaczenia budynku Kredyt Banku wynika jego specyficzny, reprezentacyjny charakter. Naturalnie trójkondygnacyjne wewnętrzne atria-ogrody zaprojektowano tak, aby zieleń współtworzyła wewnętrzny klimat biur. Urozmaiconą tektonikę biurowca tworzą prostopadłościenne bryły, na przemian szklane i kamienne. Niestandardowym rozwiązaniem w tego typu budynkach jest fasada składająca się z dwóch tafli szkła. W dzisiejszych biurowcach - paradoksalnie - problemem nie jest brak ciepła, ale jego nadmiar. Z tego punktu widzenia właściwym rozwiązaniem było zastosowanie podwójnej fasady, która stanowi przeszkodę dla ciepła. Ponadto ta transparentna elewacja daje wrażenie niezwykłej lekkości całego budynku, a widoczna pomiędzy taflami szkła struktura systemów żaluzji i klap kontrolujących obieg powietrza, podkreśla nawiązanie budynku do architektury high-tech. Biały modernizm Najistotniejszą wartością lokalizacji i wyznacznikiem kontekstu miejsca dla Domu na Bielanach jest jego położenie na krawędzi Skarpy Warszawskiej. Jest to prosty dom jednorodzinny o kubicznej bryle, zwieńczonej wydatnym gzymsem, który stanowi czytelne nawiązanie do architektury włoskich willi czy Otto Wagnera. Powiązanie z otoczeniem podkreślają faktury podłóg parteru i tarasu, które wiernie korespondują z podziałami stolarki okiennej i kamiennych fasad. Analogiczne formy kształtowania bryły możemy odnaleźć w budynkach osiedla mieszkaniowego Józefosław w Piasecznie. Powściągliwy charakter architektury budynku mieszkalnego przy ul. Fałata jest próbą dialogu z sąsiadującą zabudową – międzywojennym zespołem mieszkaniowym spółdzielni „Szare Domy". Horyzontalne przeszklenia okien balkonowych, zestawienie kontrastujących ze sobą faktur i materiałów: drewna, tynku i szarej cegły w znacznym stopni decydują o wyrazie elewacji. Podobnie zespół zabudowy mieszkalnej przy ul. Hozjusza został podporządkowany charakterowi otoczenia. Zarówno skala zabudowy, jak i rozwiązania architektoniczne nawiązują do modernistycznej architektury okresu międzywojennego, charakterystycznej dla tej części Żoliborza. Zespół składa się zasadniczo z dwóch typów zabudowy - domów wielorodzinnych, formowanych jako tzw. „wille miejskie" oraz domów bliźniaczych. Kompozycje całości oparto na wewnętrznej ulicy pełniącej zarówno funkcję dojścia do poszczególnych budynków, jak również przestrzeni rekreacyjnej - dziedzińca - dla mieszkańców. Z innymi zadaniami projektowymi musieli zmierzyć się architekci projektując Dom Przyszłości. Uzyskanie pełnego kontaktu z otoczeniem przy równoczesnym zapewnieniu intymności i wyizolowania było jednym z podstawowych założeń projektowych. Architektura budynku odwołuje się do „klasycznych" zasad budowy formy i planu. Zbudowany dla prywatnego Inwestora dom jest rozwinięciem projektu nagrodzonego pierwszą nagrodą w konkursie fundacji „Dom Dostępny" i miesięcznika „Murator" na projekt „Domu przyszłości" (2000 rok). Krajobrazowe fasady Efekty umożliwiające różnorodny odbiór budynku pojawiają się również w projektach architektonicznych spółki, wśród których szczególnie wyróżniają się Nowe Biura w Krakowie. Od strony ulicy zaplanowano fasadę, którą tworzyć będzie jednorodny, światłocieniowy rytm kamiennych glifów okiennych, co pozwoli uzyskać elewację z bliska transparentną, z oddali pełną. Natomiast od wnętrza kwartału ma powstać „miękka”, krajobrazowa fasada. Pełne ściany szczytowe będą otwierać się kulisami na widoki dziedzińca ogrodu pomiędzy blokami biur, którego charakter ma współtworzyć pokryta roślinnością, lekka struktura nad wykopem ulicy. Pomimo zróżnicowania elewacje będą operować jednorodnym detalem i tymi samymi materiałami: jasnym kamieniem glifów okiennych i tytanową, oksydowaną blachą pasów stropowych i ram okiennych. Charakterystyczne dla pracowni JEMS zamiłowanie do przyrody, krajobrazu czy światła pokazuje także projekt Wilanowskiego Parku Technologicznego. Budynek wtopiony został w parkowy krajobraz otoczenia łamaną geometrią planu i bryły. Integralną częścią przestrzeni biurowej jest tu zarówno roślinność rosnąca wewnątrz, jak i na zewnątrz, trawiasty dach czy drewniane tarasy. Dodatkowo odbicia w łamanych taflach przeszkleń dematerializują formę, która staje się tłem dla otaczającej budynek zieleni. Partnerzy  Olgierd Jagiełło (ur. 1947) - w 1979 Akademie Sztuk Pięknych w Warszawie W lalach 1984-1989 prowadził wspólnie z Jerzym Szczepanikiem-Dzikowskim pracownie autorską w ramach Spółdzielni Pracy Twórczej Architektów Plastyków. W 1983 roku razem z Maciejem Miłobędzkim i Jerzym Szczepanikiem-Dzikowskim założył spółkę JEMS. Najważniejsze realizacje: Centrum BMW w Warszawie - 1993 Budynek mieszkalny, ul. Polna w Warszawie - 2001 Budynek mieszkalny, ul. Ateńska w Warszawie - 2001 Zespól apartamentów „Przy Oranżerii", ul. Biały Kamień w Warszawie - 2002 Zespól mieszkalny przy ul. Stryjeńskich w Warszawie - 2004 Budynek mieszkalny M2, ul. Słomińskiego w Warszawie - 2000 Zespól apartamentów „Przy Oranżerii" (II etap), ul. Biały Kamień - 2000 Budynek mieszkalny, ul. Niedźwiedzia w Warszawie - 2000  Maciej Miłobędzki (ur. 1959) - W lalach 1984-1983 pracował w Spółdzielni Pracy Twórczej Architektów Plastyków. W 1983 roku razem z Olgierdem Jagiełły i Jerzym Szczepanikiem-Dzikowskim założył spółkę JEMS. Od tej pory cala jego działalność jest związana z tą właśnie pracownią. Najważniejsze realizacje: Osiedle przy ul. Hozjusza w Warszawie - 1993 Siedziba Agory SA przy ul. Czerskiej w Warszawie - 2000 Budynek biurowo-mieszkalny, rondo Radosława (dawniej Babka) w Warszawie - 2001 Budynek mieszkalny, ul. Tagore'a w Warszawie - 2001 Dom Przyszłości, Choszczówka, Warszawa - 2003 Budynek biurowy Spectra, ul. Borowiecka w Warszawie – 2000  Jerzy Szczepanik-Dzikowski (ur. 1945) - wraz z Ludwikiem Borawskim i Andrzejem Szkopem, zwyciężył w konkursie architektonicznym na osiedle Ursynów Północny. W latach osiemdziesiątych w Biurze Planowania Rozwoju Warszawy współtworzył plany pasma północnego – zespołu dzielnic, który miał rozciągać się od Tarchomina po Nowy Dwór Mazowiecki. Najważniejsze realizacje: Ursynów Północny - Zespół miezkalny 1972-1979 GTC Mokotów Business Park - budynki SATURN, MERCURY, MARS, NEPTUN, ORION, SYRIUSZ -1995-2004 Siedziba Agory SA, w Warszawie - 2002 Dom jednorodzinny na Bielanach w Warszawie - 2005  Marcin Sadowski (ur. 1965) – dołączył do pracowni JEMS w 1993 roku. Najważniejsze realizacje: GTC Mokotów Business Park - budynki SATURN, MERCURY, MARS, NEPTUN, ORION, SYRIUSZ, TAURUS - 1995-2000 Budynek mieszkalno-usługowy, rondo Radosława (dawniej Babka) w Warszawie - 2001 Siedziba Kredyt Banku, ul. Kasprzaka w Warszawie - 2003 Osiedle domów jednorodzinnych w Mogilanach koło Krakowa - 2005 Budynek biurowy Allianz, ul. Rodziny Hiszpańskich w Warszawie - 2006 Budynek biurowy Topaz, ul. Rodziny Hiszpańskich w Warszawie - 2006 Małgorzata Drozdowska
zPkvn5WoYxv32393wBS01T3C2pA6rNotOAUYVYdg8306aMJ7jFvWDKGfeFJO_jemsmetropolitan.jpg
jzJRA6eMFg34aqGVi5uJKhaQh8Oha7xvPNVNGsjrXpRmj0fmWAbd0bHFPD12_jemsviterra.jpg

Podepnij swój artykuł

Podoba Ci się nasza działalność ? Postaw kawę dla Grupy Sztuka Architektury!
Postaw mi kawę na buycoffee.to

tagi

Piramida odnowiona
Piramida odnowiona

25 marca 2024 roku w sanatorium Narcyz zameldowali się pierwsi kuracjusze. Obiekt, razem z kilkunast ...

Konferencja Kolor w architekturze
Konferencja Kolor w architekturze

W ostatnich latach kolor stał się bardziej popularny. Po inspirowanej modernizmem modzie na biel i m ...

Zagłosuj w Plebiscycie Polska Architektura XXL 2023. Wybierz najlepszą realizację architektoniczną minionego roku.
Zagłosuj w Plebiscycie Polska Architektura XXL 2023. Wybierz najlepszą realizację architektoniczną minionego roku.

Weź udział w Plebiscycie Polska Architektura XXL 2023 i oddaj swój głos na najlepszą realizację arch ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nagroda SARP
ZOBACZ TAKŻE

PRACA:
Zatrudnię
  • Zatrudnię

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera