Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Czerwona bomba

 

Czas czytania: ~4 min


gxmfq4uHrDSfmPweHSdMKinXJ2AnRNFybrCvAJAE4m0k6mqlPPbwo8FNZVeb_muzeumiiwoj.jpg
1 września – w 71 rocznicę wybuchu drugiej wojny światowej – rozstrzygnięty został międzynarodowy konkurs na projekt poświeconego jej muzeum, które ma powstać w Gdańsku. Spośród 129 prac jurorzy wybrali koncepcję polskiej (co więcej, trójmiejskiej) pracowni – Studia Architektonicznego Kwadrat Jacka Droszcza i Bazylego Domsty z Gdyni. Konkurs na projekt budynku Muzeum II Wojny Światowej wraz z jego otoczeniem to kolejny etap przygotowań do wzniesienia tego obiektu (najpierw wybrano koncepcję muzealnej ekspozycji, autorstwa belgijskiej firmy Temopra SA). Nadesłane prace oceniało międzynarodowe, multidyscyplinarne jury, w którym zasiadali architekci: Daniel Libeskind, George Ferguson, Hans Stimmann, Wiesław Gruszkowski, Grzegorz Buczek, Wiesław Czabański, Wiesław Bielawski, a także historyk sztuki i dyrektor Museum of London – Jack Lohman, grafik Andrzej Pągowski, scenograf i kostiumolog Krystyna Zachwatowicz-Wajda oraz historyk Wojciech P. Duda. Główną nagrodą w konkursie było 80 tysięcy złotych oraz zaproszenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego na opracowanie projektu budowlanego. Budynek muzeum powstać na działce o powierzchni 1,7 hektara, w pobliżu ulicy Wałowej, przy kanale Raduni. Zgodnie z wytycznymi konkursowymi miał mieć 23 tysiące metrów kwadratowych powierzchni i co najwyżej 25 m wysokości. Dopuszczono przy tym możliwość wprowadzenia architektonicznej dominanty wysokiej nawet na 40 metrów. W opinii sądu konkursowego, zwycięska praca gdyńskiej pracowni „spełnia wszelkie warunki, by w przyszłości stać się wyszukanym symbolem na miarę Zbrojowni, Kościoła Mariackiego, czy Żurawia”, zaś „zaproponowane przez autorów minimalne środki architektoniczne z wielką gracją łączą historyczny teren z nowoczesną ideą budynku”. Jest tak między innymi dlatego, że „kolor i faktura zaproponowane w projekcie wpisują się z wielką łatwością w koloryt Gdańska”. Jurorzy chwalą również synergię formy i symbolicznego przesłania budynku: „Dynamiczny, o wielkiej skali, posiada charakter rzeźby kreowanej przez odwiedzających. Wyrasta symbolicznie z ziemi, prowadzony poprzez światło, odważny, prosty i nagi, symbolicznie umieszczony w geometrii stoczni, łączy ziemię – jej mrok, chłód, odcisk Przeszłości, z niebem – nadzieją, świeżością i Przyszłością. Genialny projekt łączy racjonalną wizję budynku użytkowego z bogactwem historii. Wybrzmiewa w pełni, opowiadając trudną dla wielu pokoleń historię, o której nie wolno zapomnieć. (…) kumuluje w sobie emocje, pokazuje grozę wojny nie odbierając nam nadziei. Nie zamyka interpretatorów w mrokach trudnego tematu”. Podkreślają też jego funkcjonalność: „Dobrze zorganizowany, nowoczesny budynek łączy w sobie ogrom funkcji, jest ogromną przestrzenią dla stałych wystaw, jednocześnie otwierając się na nowe, przyszłe wystawy. Staje się atrakcją dla turystów oraz mieszkańców Trójmiasta. Zaprojektowana wieża spełnia olbrzymią rolę w patrzeniu na Gdańsk, jako całość, daje widzom świeże spojrzenie, które podkreśli walory Muzeum, jako punktu widokowego.”
26iXCWmSk2YwwLtetNSYJb9CTBMf8EOES4xm7fqa4RjnMZDaxMoDSAfkPrnI_muzeum2wojny2.jpg
vkiCCu9ausG4euav2YVwGoydZO8i3ieZDXJrG0g3OhYRKyAbNQ5bfPDswdnR_muzeum2wojny3.jpg
IREcDnngtzskVDgaxqQnZQNDInzLQSo6JJFjrohAAh425XGRunWkjEDZiqnE_muzeum2wojny4.jpg
qndj9OtiHeobcnPl67iH3cR43Gg8kNi7QiWPpxrSzaBHU3pl7OsAFSNF6xaQ_iinagroda-piotr-plaskowickipartnerzy.jpg
Drugą nagrodę (50 tysięcy zł) otrzymała warszawska pracownia Piotra Płaskowickiego, trzecią zaś (30 tysięcy zł) – BETAPLAN z Aten. Jury przyznało również cztery wyróżnienia regulaminowe i osiem honorowych. Pierwsze wyróżnienie otrzymała pracownia Ad Artis Emerla Jagiełłowicz Wojda z Krakowa, drugie – „DIZARH” Ltd z Warny (Bułgaria), trzecie – Selim Velioglu z Bagdadu (Turcja), a czwarte – Grupa Architektoniczna „Domino” Wojciecha Dunaja ze Szczecina. Wyróżnienia honorowe otrzymali: Max Rieder Ziviltechniker GMBH & Architekt Wagner ZT GMBH (Austria), Perumal Pedavoli PTY LTD (Australia), Kimmel Eshkolot Architects Ltd.(Izrael), Hago-Architekci (Gdynia), PPW Fort (Gdańsk), Art Rays (Bułgaria), Projetesanas bijos ARCHIS (Łotwa), JKMM Architects (Finlandia). Na uroczystości ogłoszenia wyników konkursu obecny był premier Donald Tusk, który zapewnił, że – mimo kryzysu – budowa muzeum będzie w Gdańsku traktowana priorytetowo i może liczyć na wsparcie państwa. W tej sytuacji pozostaje tylko czekać do 1 września 2014 r., kiedy to – podczas obchodów 75 rocznicy wybuchu II wojny światowej – muzeum ma zostać otwarte. Rozstrzygniecie tego ważnego i prestiżowego konkursu nie obyło się jednak bez zgrzytu. Cień rzuciły na nie wydarzenia sprzed kilku dni, kiedy to okazało się, że zniszczone zostały cztery koperty z danymi identyfikacyjnymi uczestniczących w konkursie pracowni. Pojawiła się w związku z tym obawa o naruszenie zasad anonimowości konkursu i – co za tym idzie – zarzuty manipulacji, a przynajmniej poważnego zaniedbania, które podważa wiarygodność konkursowej procedury. Wśród zniszczonych kopert była także ta z danymi zwycięskiej pracowni. Organizator konkursu zapewnia, że uszkodzenie kopert nastąpiło przez przypadek i do żadnych nadużyć nie doszło. Fot. materiały prasowe organizatora
02R1YcKxt2ootWZmCgEX4AM7cu576TZhIQE5QtbSGKp5O4p3RFMbQSKg8V86_iinagroda-piotr-plaskowickipartnerzy-2.jpg
RgooKkEq67pyWIdnm4KVvJrLmVacqfJbZ2bVUEJVlh2xrybZBWpOuUThOclp_iiinagroda-betaplan.jpg
6JiSpzVMdSl3t440llBBq6S3QHpEZqCIzuZFbRpW21YRPK1UQ9QFsI5S6fPP_iiinagroda-betaplan-2.jpg

Podepnij swój artykuł

Podoba Ci się nasza działalność ? Postaw kawę dla Grupy Sztuka Architektury!
Postaw mi kawę na buycoffee.to

tagi

Urodziny Szybu Krystyna
Urodziny Szybu Krystyna

Budowa wieży wyciągowej szybu Kaiser Wilhelm II na terenie kopalni węgla kamiennego Hohenzollern zak ...

Kultura w kasynie
Kultura w kasynie

Kasyno Kultury, placówka kulturalna działająca w Kwidzynie od końca 2023 roku mieści się w budynku o ...

E-konferencja Skorupa budynku: dachy, fasady, drewno i prefabrykacja w architekturze.
E-konferencja Skorupa budynku: dachy, fasady, drewno i prefabrykacja w architekturze.

Regulacyjne i technologiczne zmiany w zakresie metod wznoszenia budynków doprowadziły w ostatnich la ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Kraj
ZOBACZ TAKŻE

PRACA:
Zatrudnię
  • Zatrudnię

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera