Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Zielone miasto na lotnisku

 

Czas czytania: ~4 min


A2OQ55FbfZBfGcOsvzRrMWXfMTQ10gOfD28K5oIR3ycitdSCqbojStNGBVat_jems-architekci-i-nagroda-okecie.JPG
JEMS Architekci wygrali konkurs na urbanistyczną koncepcję zagospodarowania przestrzennego Chopin Airport City. W pokonanym polu pozostawili 26 pozostałych uczestników, zyskując uznanie jurorów „spójną i atrakcyjną kompozycją przestrzenną, której głównym elementem jest Park im. Fryderyka Chopina”.
qS3JiUIIuZFD6ii8QcaJd0uTuuMSrBqxLaonGUZzPo9HG991o81RK562jcQt_jems-architekci-i-nagroda-okecie2.JPG
Dla warszawskiego Lotniska Chopina projektują już pięciogwiazdkowy hotel Mariott, którego kanciasta bryła nawiązuje do kształtu niewidzialnego dla radarów amerykańskiego myśliwca F-117.

Chopin Airport City to długofalowy plan przekształcenia terenów przy dojeździe do lotniska w park biznesowo-handlowy uzupełniony o funkcje rekreacyjne i rozrywkowe. Taki kierunek rozwoju jest dziś popularny w portach lotniczych na całym świecie, stanowiąc szansę na dodatkowe źródło dochodów umożliwiające obniżenie opłat lotniskowych, a także na włączenie terenów wokół lotniska w strefę intensywnego życia miejskiego, służącą nie tylko pasażerom, ale także mieszkańcom miasta.

Zadaniem pracowni uczestniczących w rozstrzygniętym 7 kwietnia 2010 r. konkursie było zaproponowanie przestrzennego i funkcjonalnego zagospodarowania dziesięciohektarowej działki przeznaczonej pod budowę Chopin Airport City. W jego skład, oprócz lotniska, wchodzić ma centrum konferencyjno-wystawowe, powierzchnie biurowo-handlowe, hotele, a także infrastruktura sportowa i rekreacyjna. Łączna powierzchnia użytkowa kompleksu wynosić ma ponad 150 tysięcy metrów kwadratowych.

Projektując komercyjne miasteczko przy lotnisku, autorzy zwycięskiej pracy położyli nacisk na powiązanie go z otoczeniem, by nie stało się ono samotną „wyspą”. Podkreślają, że niezależnie od funkcji obiektów, które się w nim znajdą, cała zabudowa powinna być kształtowana „w oparciu czytelny i ciągły układ ulic, ciągów pieszych, placów i kwartałów zabudowy zarówno w obszarze Chopin Airport City jak i w odniesieniu do położonych po wschodniej stronie terenów, stanowiących obszar potencjalnych nowych inwestycji”. Podstawową ideą projektu Chopin Airport City i jego powiązania z otaczającymi terenami jest bowiem „ ciągłość funkcji i przestrzeni”. Zachowana ma również zostać oś kompozycyjna, jaką jest Aleja Żwirki i Wigury łącząca lotnisko z centrum Warszawy.

Centralnym elementem zaprojektowanego przez JEMS Architektów założenia jest Park im. Fryderyka Chopina, którego oś stanowi aleja drzew na przedłużeniu Alei Żwirki i Wigury. Kompozycja parku powstała w oparciu o dualistyczne kształtowanie przestrzeni – z jednej strony znajdzie się w nim „sztywno uformowana zieleń alei na przedłużeniu Żwirki i Wigury, której tłem jest sztywno uformowana zabudowa”, z drugiej zaś – „swobodny układ ścieżek i swobodnie formowanych nasypów, którym od strony parku towarzyszy swobodnie formowana zabudowa, będąca tłem dla istniejących i zachowanych masywów zieleni”. Park ma przede wszystkim pełnić funkcje rekreacyjne, służąc zarówno pasażerom, jak i użytkownikom okolicznej zabudowy. W jego krajobraz mają zostać wkomponowane funkcje towarzyszące – min. gastronomia, kluby fitness i galerie. Kulminacyjnym punktem zieleńca będzie plac publiczny z funkcjami usługowymi. Architekci wskazują na możliwość połączenia parku im. Chopina w większy kompleks zieleni z terenami wokół i na obszarze pobliskiego fortu Zbarż.

Ulokowana wokół parku zabudowa – przede wszystkim budynki biurowe i hotele – ma być utrzymana w skali przyjaznej człowiekowi i nie przekraczać 5 kondygnacji. Jedynym wyjątkiem będzie budynek zaplanowany w sąsiedztwie wjazdu na teren lotniska, który będzie stanowił kompozycyjną dominantę założenia. Jego wysokość nie powinna jednak przekroczyć 8 kondygnacji.

Jak wyjaśniają autorzy zwycięskiej pracy, program funkcjonalny Chopin Airport City powinien zostać sformułowany w toku dalszych ustaleń z inwestorem. Musi jednak zapewniać szeroką ofertę programową adresowaną do różnego typu inwestorów i użytkowników. Wśród obiektów preferowanych wymienione zostały hotele, centrum konferencyjne, biura, handel i usługi, a więc funkcje atrakcyjne z punktu widzenia pasażerów i biznesu. Oprócz tego, niezbędne są parkingi, garaże i infrastruktura komunikacji publicznej, a także czytelna organizacja ruchu kołowego. Jako niewskazane, architekci określili zaś hale sportowe i wielkie centra handlowe, których obecność może utrudniać dojazd do lotniska.

Planowany koszt inwestycji to 10 miliardów złotych.
Drugą nagrodę jury, w którym zasiadali przedstawiciele P.P. „Porty Lotnicze” i warszawskiego oddziału SARP, przyznało pracowni Broadway Malyan Polska Architekci i Projektanci, dwie równorzędne trzecie nagrody otrzymały biura Kessler Design oraz Inter-Arch-Architekci. Wyróżnienie przyznano zespołowi: G.Wróbel, R.Gierasimiuk, J.Krzyczkowski, T.Janko, L.Sękowski, J.Kolczyńska, a wyróżnienie honorowe – Atelier Loegler.

Podepnij swój artykuł

Podoba Ci się nasza działalność ? Postaw kawę dla Grupy Sztuka Architektury!
Postaw mi kawę na buycoffee.to

tagi

Dwie bryły z różnych epok
Dwie bryły z różnych epok

Mający pomieścić 76 lokali kompleks mieszkalny Kapitanat Garbary stanie tuż za budynkiem starego Kap ...

Konferencja Kolor w architekturze
Konferencja Kolor w architekturze

W ostatnich latach kolor stał się bardziej popularny. Po inspirowanej modernizmem modzie na biel i m ...

Zagłosuj w Plebiscycie Polska Architektura XXL 2023. Wybierz najlepszą realizację architektoniczną minionego roku.
Zagłosuj w Plebiscycie Polska Architektura XXL 2023. Wybierz najlepszą realizację architektoniczną minionego roku.

Weź udział w Plebiscycie Polska Architektura XXL 2023 i oddaj swój głos na najlepszą realizację arch ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Kraj
ZOBACZ TAKŻE

PRACA:
Zatrudnię
  • Zatrudnię

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera