Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Archeologia w rezerwacie

 

Czas czytania: ~3 min


ce8ksC7EJa6C8FrcTfuyNCpuuxURNOtFjwjYxLgvoYiXhYlyNwVgO6lahg8I_rez1.jpg
Kolebkę Poznania czekają wielkie zmiany. Za kilka lat Ostrów Tumski będzie przyciągać atrakcjami turystycznymi, w których nauka historii połączona będzie z nowoczesnymi technologiami.
4iH0bBZGx44mEQqwrOMUcExWwVLYekhvNXiz2sTpfkpyFktqLRv1WWaKpddj_rez2.jpg
W lipcu tego roku rozstrzygnięto konkurs na projekt Interaktywnego Centrum Historii Ostrowa Tumskiego – pierwszego punktu Traktu Cesarsko-Królewskiego pokazującego początki polskiej państwowości w Poznaniu. W ubiegłym tygodniu zaś wybrano projekt kolejnego obiektu – Rezerwatu Archeologicznego, w którym będzie można oglądać fragmenty wałów miejskich z czasów Mieszka I oraz murów biskupa Lubrańskiego z XVI w. Na ogłoszony przez poznańskie Muzeum Archeologiczne konkurs wpłynęły zaledwie dwie prace. Lepsza okazała się propozycja pracowni Toya Design, która pokonała zespół Mariana Fikusa. Uzasadniając swoją decyzję, jurorzy wskazali na „interesujące rozwiązanie bryłowe (...) wpisujące się w krajobraz kulturowy Ostrowa Tumskiego", a także „intrygujące rozwiązania przestrzeni wystawienniczej" oraz „uwzględnienie i udokumentowanie dawnego historycznego przebiegu wałów z X wieku”. Autorzy zwycięskiej koncepcji podkreślają, że ich celem nie było zdominowanie otoczenia, a wręcz przeciwnie – wpisanie nowego obiektu w zastany kontekst – począwszy od substancji archeologicznej, przez architekturę, po przyrodę Ostrowa Tumskiego. Kompozycja budynku ma tworzyć atmosferę poznawania tajemnicy „początkowo wykradanej mozolnie z pokładów ziemi przez badaczy, teraz możliwej do odkrycia dla każdego”. A odkrywać się ją będzie odbywając swoistą podróż w czasie: „przekraczając kolejne „warstwy” przegród i pomieszczeń budynku, zagłębiamy się w czasie i przestrzeni, aby dotrzeć do początków państwa Piastów”. Toya Design: „Budynek ma wyraźny kierunek, podkreślony podłużnymi ścianami, zgodny z przebiegiem dawnych umocnień Ostrowa. Jest zaprojektowany niejako ”od środka” opasując relikty wału i murów Lubrańskiego. Wspomniane ściany stanowią kolejne przegrody-warstwy, które, wijąc się, nadają kierunek zwiedzaniu. Od rozświetlonego, słonecznego wejścia przechodzimy coraz głębiej ku ukrytemu w ziemi zabytkowi”. Motyw warstw pojawia się również na elewacjach budynku, na których „rozedrgany” wątek ceglany tworzy światłocieniowe, nieregularne, poziome pasy. Osobną warstwę tworzy otaczający budynek fryz z odciśniętym w betonie tekstem „Dagome Iudex” – najstarszego dokumentu z początków państwa polskiego. Kolejną zaś – szklana kurtyna osłaniająca betonowy blok ekspozycji wału i hol wejściowy. Ważną rolę w kształtowaniu przestrzeni budynku odgrywać będzie naturalne światło. Za jego pomocą strefa wejściowa otoczona szklanymi ścianami i sufitami zostanie oddzielona od części edukacyjnej i ekspozycyjnej. Korytarzowe pomieszczenie, w którym eksponowane będą relikty murów Lubrańskiego, będzie doświetlone dzięki otwarciu go z jednej strony na ogród. Główne pomieszczenie Rezerwatu – wysoka na dwie kondygnacje sala ekspozycji wału – tuż nad poziomem gruntu podzielona zostanie „świetlną linią”, utworzoną z matowych, szklanych belek. Podstawowymi materiałami będą cegła (charakterystyczna dla pobliskiej zabudowy Ostrowa Tumskiego), beton z wyraźnym rysunkiem szalunku oraz szkło, z którego będzie między innymi wykonana ekranowa ściana przy elewacji frontowej przesłaniająca wnętrze i mogąca pełnić funkcję nośnika informacji o wystawach czasowych. W budynku, oprócz przestrzeni ekspozycyjnej, znajdzie się przeszklony hol wejściowy prowadzący do części recepcyjnej z kasami, szatnią, punktem informacyjnym, toaletami i miejscem odpoczynku, część edukacyjna z amfiteatralnie ukształtowaną salą multimedialną oraz ekspozycją zabytków ruchomych, a także ulokowana na piętrze strefa dostępna wyłącznie dla pracowników, mieszcząca pokój socjalny, biuro, magazyn, toalety oraz pomieszczenia techniczne. Obiekt będzie przyjazny dla osób niepełnosprawnych. Budowa potrwa 18 miesięcy i powinna się zakończyć w 2012 r. Jej szacowany koszt to 4,5 mln złotych.

Podepnij swój artykuł

Podoba Ci się nasza działalność ? Postaw kawę dla Grupy Sztuka Architektury!
Postaw mi kawę na buycoffee.to

tagi

Architektura dla kultury ludowej
Architektura dla kultury ludowej

Centrum Folkloru Województwa Łódzkiego w Sieradzu – to nowa placówka kultury, powołana przez samorzą ...

Kultura w kasynie
Kultura w kasynie

Kasyno Kultury, placówka kulturalna działająca w Kwidzynie od końca 2023 roku mieści się w budynku o ...

E-konferencja Skorupa budynku: dachy, fasady, drewno i prefabrykacja w architekturze.
E-konferencja Skorupa budynku: dachy, fasady, drewno i prefabrykacja w architekturze.

Regulacyjne i technologiczne zmiany w zakresie metod wznoszenia budynków doprowadziły w ostatnich la ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Kraj
ZOBACZ TAKŻE

PRACA:
Zatrudnię
  • Zatrudnię

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera