www.sztuka-architektury.pl       ustaw jako startową       dodaj do ulubionych      

 

szukaj w serwisie:



Dwa w jednym



Pawilon "Wyspiański 2000" został otwarty w czerwcu 2007 roku. Jego całkowita powierzchnia wynosi 644 mkw. Od tamtego czasu zdążył wpisać się w tkankę Krakowa. Luka, która przez wiele lat "straszyła" w tamtym miejscu, została wypełniona budynkiem, który nie konkuruje z otoczeniem. W przypadku Krakowa ta cecha jest oceniana bardzo pozytywnie ze względu na dbałość o zachowanie jednolitości historycznej tkanki miejskiej.

Założenia projektantów
Budynek wypełnia lukę w średniowiecznej tkance miejskiej, która była rezultatem rozbiórki domu "Pod Lipką" mieszczącego się na rogu ul. Grodzkiej i placu Wszystkich Świętych. Jest to wyjątkowa lokalizacja ze względu na to, że jest częścią traktu królewskiego, prowadzącego od Rynku Głównego do Wawelu. Budynek miał znaleźć się więc w otoczeniu zabytków architektury pochodzących z różnych epok.
Nad placem Wszystkich Świętych unosi się duch Wyspiańskiego: obecny jest w witrażach i malowidłach ściennych pobliskiego kościoła Franciszkanów i w Bazylice Mariackiej. Głównym zadaniem projektowym było więc skonstruowanie odpowiedniego połączenia funkcji i formy oraz odniesień do historycznego otoczenia.
Dwie najważniejsze funkcje budynku to biuro informacji turystycznej oraz miejsce zaprezentowania witraży Wyspiańskiego. Każda z nich wymagała przestrzeni zupełnie innego typu. Witraże powinny być eksponowane w wysokiej, spokojnej, ciemnej przestrzeni, zaś publiczna przestrzeń informacyjna powinna być otwarta i czysta: obie powinny być dobrze oświetlone i dostarczać dobrego widoku na plac Wszystkich Świętych i niedaleko położony budynek Urzędu Miejskiego. Potrzebne było rozwiązanie dla tych wszystkich funkcji, dlatego projektanci wybrali elewację o mobilnym charakterze: zarówno transparentną, jak i zamkniętą. Materiał na elewacji miał wchodzić w dialog z sąsiadującymi budynkami - przede wszystkim z gotyckimi kościołami Franciszkanów i Dominikanów - oba z cegły. Użycie dużych partii szkła - która była konkursową propozycją dla festiwalowego pawilonu - nie zabrzmiałoby w przypadku Pawilony Wyspiańskiego tak dobrze. Projektanci uważali, że nic nowego, ani interesującego nie może być powiedziane przez szklaną elewację w historycznym kontekście. Musieli poszukać bardziej inspirującego i adekwatnego materiału dla elewacji. Wybrali cegłę i piaskowiec, ze względu na to, że były materiałami konstrukcyjnymi Zamku na Wawelu i kościołów gotyckich. Wybór padł na cegłę, ale to zrodziło nowe wyzwania projektowe, które były związane z tym materiałem. Tradycyjna cegła nie byłaby spełnić wymogów projektowych - nie powoduje ona wrażenia transparentności i zamknięcia jednocześnie. Musiała więc zostać poddana transformacji, poprzez nowy sposób jej łączenia. Zaprojektowane zostały specjalne formy cegieł o kształcie trapezoidalnym. Ich prototyp przetestowane zostały w małej manufakturze "Ceramsus" na Śląsku.
Cegła zmieniła swój tradycyjny horyzontalny układ w wertykalny i została umieszczona na metalowych prętach, które biegną przez każdą cegłę. Ponieważ potrzebne było stworzenie rodzaju zewnętrznej ruchomej kurtyny, zbudowane zostały żaluzje z ceglanych "paciorków". Zewnętrzna ceglana ściana może być więc otwierana i zamykana w zależności od potrzeb. Także pozycja każdej cegły może być indywidualnie regulowana. Mając taki system do dyspozycji i posiadając pełną gamę kolorów typowej średniowiecznej cegły (od głębokiego fioletu do pomarańczu) projektanci byli zdolni do zbudowania struktury z materiału, który jest i charakterystyczny i zrozumiały w historycznym kontekście.

Dziękujemy pracowni architektonicznej Ingarden&Ewy Architekci za udostępnienie materiałów.







Komentarze:
» a
Dodaj komentarz do artykułu »

 


Pięć pięter Solidarności. Już za kilkanaście dni swoje podwoje dla zwiedzających...
Sklepy zamiast koszar. 70 sklepów, kawiarnie i restauracje, punkty usługowe, 4...
Arena dla miasta. Temat budowy stadionów w polskich miastach jest drażliwy...
Nauka wśród skał. Fot. Dwór Starosty Góry Świętokrzyskie – to...
Zielone, ekologiczne skrzydła. Anglojęzyczna nazwa biurowca „Green Wings” ma nawiązywać do...
Biuro - inkubator. Trzy piętra i 2100m2 powierzchni użytkowej – tyle...
Luksus na plaży. Katarzyna Szpicmacher, Maja Matuszewska i Aleksandra Krzywańska projekt...
Czarny monolit. Biurowiec, należący do Mazowieckiej Spółki Gazownictwa stanął na...
Płonący pawilon. Miasto Żory, położone przy drodze krajowej nr 81,...
Łamaniec z drewna i betonu. Wznoszenie nowego obiektu w bezpośrednim sąsiedztwie miejsca o...
Sztuka w elektrowni. 19 grudnia 2005 roku uchwałą Sejmiku Województwa Mazowieckiego...
Kontrowersje na targu. Targowisko przy Placu 21 Stycznia w Gnieźnie ma...
Niezwykłe losy pewnej willi. W katowickiej dzielnicy Brynów, przy ulicy Woźniczki stał...
Trzy skrzydła biznesu. Park Technologiczny MMC Brainville w Nowym Sączu został...
3 x R. Projekty i realizacje Mirosława Nizio i pracującego z...
Podwójny bliźniak. Architekt otrzymał do dyspozycji dwie, sąsiadujące ze sobą...
W industrialnym klimacie. Kilkadziesiąt mieszkań na czterech kondygnacjach pomieści zespół mieszkaniowy...
Giganty mocy. Otwarty właśnie gmach ma pełnić kilka funkcji: jest...
W śląskim stylu. Nowowybudowany gmach nowej siedziby filii Miejskiego Domu Kultury...
Komunikacja z perturbacjami. Po bankructwie jednego z wykonawców budynku Centrum Studiów...
Nowy wśród zabytków. Inwestor, stojący za projektem sieci hoteli Puro, ma...
Za drewnianą żaluzją. W Warszawie w ostatnich latach powstały dziesiątki nowych...
Dom - uzdrowisko. Domy własne architektów – to osobna grupa budynków,...
Elektrownia na nowo. W 1907 roku przy ulicy targowej zaczęła działać...
Klasyka na czasie. Kamień węgielny pod budowę nowej siedziby Wydziału Nauk...
W kontakcie z naturą. W lipcu 2007 roku w konkursie na projekt...
Czerwony znak. Projekt architektoniczny zlokalizowanej w południowej części miasta galerii...
Nauka w białych przestrzeniach. Choć pomysł budowy w nadodrzańskim kampusie biblioteki uczelnianej...
Dom na krawędzi. Dom jednorodzinny, który dla prywatnego klienta zaprojektowała pracownia...
Sztuka w spichlerzu . Siedem wieków historii sztuki europejskiej na przykładzie ponad...





R E K L A M A





Region:
  Status zawodowy:
  Adres e-mail:
 

R E K L A M A
STRONA GŁÓWNA | Wizytówki firm | Redakcja | Reklama | Film | Konkursy SZA | Klub Sztuka Architektury | Webinaria architektoniczne | Polityka cookies | Kontakt
 
Strona wygenerowana w 1.400 sek.  |  design: evoStudio