www.sztuka-architektury.pl       ustaw jako startową       dodaj do ulubionych      

 

szukaj w serwisie:



Dwa w jednym

 


Pawilon "Wyspiański 2000" został otwarty w czerwcu 2007 roku. Jego całkowita powierzchnia wynosi 644 mkw. Od tamtego czasu zdążył wpisać się w tkankę Krakowa. Luka, która przez wiele lat "straszyła" w tamtym miejscu, została wypełniona budynkiem, który nie konkuruje z otoczeniem. W przypadku Krakowa ta cecha jest oceniana bardzo pozytywnie ze względu na dbałość o zachowanie jednolitości historycznej tkanki miejskiej.

Założenia projektantów
Budynek wypełnia lukę w średniowiecznej tkance miejskiej, która była rezultatem rozbiórki domu "Pod Lipką" mieszczącego się na rogu ul. Grodzkiej i placu Wszystkich Świętych. Jest to wyjątkowa lokalizacja ze względu na to, że jest częścią traktu królewskiego, prowadzącego od Rynku Głównego do Wawelu. Budynek miał znaleźć się więc w otoczeniu zabytków architektury pochodzących z różnych epok.
Nad placem Wszystkich Świętych unosi się duch Wyspiańskiego: obecny jest w witrażach i malowidłach ściennych pobliskiego kościoła Franciszkanów i w Bazylice Mariackiej. Głównym zadaniem projektowym było więc skonstruowanie odpowiedniego połączenia funkcji i formy oraz odniesień do historycznego otoczenia.
Dwie najważniejsze funkcje budynku to biuro informacji turystycznej oraz miejsce zaprezentowania witraży Wyspiańskiego. Każda z nich wymagała przestrzeni zupełnie innego typu. Witraże powinny być eksponowane w wysokiej, spokojnej, ciemnej przestrzeni, zaś publiczna przestrzeń informacyjna powinna być otwarta i czysta: obie powinny być dobrze oświetlone i dostarczać dobrego widoku na plac Wszystkich Świętych i niedaleko położony budynek Urzędu Miejskiego. Potrzebne było rozwiązanie dla tych wszystkich funkcji, dlatego projektanci wybrali elewację o mobilnym charakterze: zarówno transparentną, jak i zamkniętą. Materiał na elewacji miał wchodzić w dialog z sąsiadującymi budynkami - przede wszystkim z gotyckimi kościołami Franciszkanów i Dominikanów - oba z cegły. Użycie dużych partii szkła - która była konkursową propozycją dla festiwalowego pawilonu - nie zabrzmiałoby w przypadku Pawilony Wyspiańskiego tak dobrze. Projektanci uważali, że nic nowego, ani interesującego nie może być powiedziane przez szklaną elewację w historycznym kontekście. Musieli poszukać bardziej inspirującego i adekwatnego materiału dla elewacji. Wybrali cegłę i piaskowiec, ze względu na to, że były materiałami konstrukcyjnymi Zamku na Wawelu i kościołów gotyckich. Wybór padł na cegłę, ale to zrodziło nowe wyzwania projektowe, które były związane z tym materiałem. Tradycyjna cegła nie byłaby spełnić wymogów projektowych - nie powoduje ona wrażenia transparentności i zamknięcia jednocześnie. Musiała więc zostać poddana transformacji, poprzez nowy sposób jej łączenia. Zaprojektowane zostały specjalne formy cegieł o kształcie trapezoidalnym. Ich prototyp przetestowane zostały w małej manufakturze "Ceramsus" na Śląsku.
Cegła zmieniła swój tradycyjny horyzontalny układ w wertykalny i została umieszczona na metalowych prętach, które biegną przez każdą cegłę. Ponieważ potrzebne było stworzenie rodzaju zewnętrznej ruchomej kurtyny, zbudowane zostały żaluzje z ceglanych "paciorków". Zewnętrzna ceglana ściana może być więc otwierana i zamykana w zależności od potrzeb. Także pozycja każdej cegły może być indywidualnie regulowana. Mając taki system do dyspozycji i posiadając pełną gamę kolorów typowej średniowiecznej cegły (od głębokiego fioletu do pomarańczu) projektanci byli zdolni do zbudowania struktury z materiału, który jest i charakterystyczny i zrozumiały w historycznym kontekście.

Dziękujemy pracowni architektonicznej Ingarden&Ewy Architekci za udostępnienie materiałów.







Komentarze:
» a
Dodaj komentarz do artykułu »

 


Architektura wyższych uczelni: CeNT w Warszawie. Architektura wyższych uczelni stała się niedawno właściwie nowym...
Teatr Szekspirowski w Gdańsku już otwarty. Budowa gdańskiego Teatru Szekspirowskiego trwała aż dziesięć lat....
Centrum Integracji w Zduńskiej Woli już działa. 26 października 2014 roku cyklem imprez kulturalnych zapoczątkowało...
Dom na wzgórzu. Dom jednorodzinny H13, zaprojektowany przez biuro HS99 stanął...
Most między historią a nowoczesnością. Miłośnicy sztuki Tadeusza Kantora, ale też obserwatorzy polskiego...
W symbiozie z zabytkiem. Otwarty właśnie nowy gmach warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych...
Za betonową siatką. Olsztyńską Galerię Warmińską w ciągu pierwszego weekendu od...
Przyszłość za czarną ścianą. Konkurs architektoniczny na projekt siedziby futurystycznego laboratorium rozstrzygnięto...
Siedziba NOSPR gotowa. Ten budynek opisywano na długo przed zakończeniem budowy....
Wieża do lotów. „To urządzenie spełniania odwiecznego marzenia człowieka – swobodnego...
Srebrna wieża. Silver Tower Center, nowoczesny gmach, który wyrósł niedawno...
W kontakcie z przyrodą. Zaprojektowany przez warszawską pracownię Grupa 5 Architekci dom...
Arena jak pierścień. W halach sportowych w siedmiu polskich miastach trwają...
Uniknąć banału. Cedrob – to jedna z największych form drobiarskich...
Zielona szkoła. Podwarszawski Chotomów – to jedna z tych miejscowości,...
Prosto i skromnie. Są turyści, którzy lubią wypoczywać w mieście: zwiedzanie...
Drugie życie Kalmara. Kołobrzeg – nadmorski kurort i bogate w źródła...
W rdzawej czapce. Wydział Lingwistyki Uniwersytetu Łódzkiego przez prawie 50 lat...
Mebel dobrze ubrany. Produkująca meble firma Matex swoją siedzibę ma w...
Morska biblioteka. Nowa siedziba Biblioteki Akademickiej wraz z Centrum Audytoryjno-Informacyjnym...
Rebelia na Kamionku. Ulica Mińska na warszawskim Kamionku jeszcze kilka lat...
W klimacie Ciechocinka. Obecność tężni solankowej w miejscowości Dębowiec nie jest...
Pięć pięter Solidarności. Już za kilkanaście dni swoje podwoje dla zwiedzających...
Sklepy zamiast koszar. 70 sklepów, kawiarnie i restauracje, punkty usługowe, 4...
Arena dla miasta. Temat budowy stadionów w polskich miastach jest drażliwy...
Nauka wśród skał. Fot. Dwór Starosty Góry Świętokrzyskie – to...
Zielone, ekologiczne skrzydła. Anglojęzyczna nazwa biurowca „Green Wings” ma nawiązywać do...
Biuro - inkubator. Trzy piętra i 2100m2 powierzchni użytkowej – tyle...
Luksus na plaży. Katarzyna Szpicmacher, Maja Matuszewska i Aleksandra Krzywańska projekt...
Czarny monolit. Biurowiec, należący do Mazowieckiej Spółki Gazownictwa stanął na...





R E K L A M A





Region:
  Status zawodowy:
  Adres e-mail:
 

R E K L A M A
STRONA GŁÓWNA | Wizytówki firm | Redakcja | Reklama | Film | Konkursy SZA | Klub Sztuka Architektury | Webinaria architektoniczne | Polityka cookies | Kontakt
 
Strona wygenerowana w 1.060 sek.  |  design: evoStudio