Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Witold Korski, laureat Honorowej Nagrody SARP z 1990 roku

 

Czas czytania: ~3 min


Honorowa nagroda SARP 1990, laureat Witold Korski

 

T8XCP87PYmLk9skkfOZ4BSJrtHN4WFwK17Al7RPeAvAlZF9TteXbyT3PQtem_teatr-wielki.JPG

Witold Korski urodził się 25 lipca 1918 roku w Tarnobrzegu, zmarł 8 sierpnia 2003 w Krakowie. Architekturę studiował najpierw w Warszawie (w latach 1936-1939), jednak dyplom uzyskał już po wojnie, w 1947 roku,  na wydziale architektury Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie. Rok później ukończył także studia na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Mimo że edukację odebrał w Krakowie, najważniejsze budynki zaprojektował dla Łodzi.

Witold Korski w 1990 roku otrzymał Honorową Nagrodę SARPChoć został doceniony już w nowej rzeczywistości, jego życie zawodowe przebiegało przede wszystkim w czasach PRL. Nie tworzył jednak masowej, prefabrykowanej architektury, jaka dominowała w tamtych czasach – znalazł swoje miejsce na uboczu od głównej produkcji budowlanej, poświęcając się może bardziej niż pracy projektowej, działalności naukowej i edukacyjnej. Był członkiem Komitetu Architektury i Urbanistyki Polskiej Akademii Nauk w Warszawie oraz Polskiej Akademii Umiejętności w Krakowie, wykładał na wyższych uczelniach (przede wszystkim na Wydziale Architektury Politechniki Krakowskiej), posiadał tytuł profesora. Poza architekturą, dzięki wykształceniu artystycznemu, zajmował się także rzeźbą oraz medalierstwem.

Witold Korski przy swoich projektach czasem pracował z ojcem, Józefem Korskim, przedwojennym modernistą, autorem kilku obiektów, powstałych w Łodzi. Współpracowali także przy obu najważniejszych budowlach, z jakich słynie Witold Korski, czyli przy projektowaniu Teatru Wielkiego oraz kościoła pw. Św. Teresy. Oba budynki stoją w Łodzi. 

ZBVsqipWJDfSH9GwmcRfthFqNifQsIdzdYEUVomE9awcESdt0OLl3gmlfZjp_teatr-wielki-2.jpg

Witold Korski zaprojektował Teatr Wielki w Łodzi na przełomie lat 40. i 50.  Losy budowy tego gmachu są skomplikowane. W 1948 roku z inicjatywy Leona Schillera zorganizowano konkurs architektoniczny na projekt dominującego nad otoczeniem potężnego obiektu kultury. Konkurs nie przyniósł jednak satysfakcjonujących wyników i propozycję jego zaprojektowania złożono Józefowi i Witoldowi Korskim – Józef Korski był autorem stojącego obok przeznaczonej na teatr działki gmachu Sądu Okręgowego (wybudowanego w latach 1927-32). Pierwsze prace budowlane ruszyły już w 1950 roku, jednak ze względu na różne perturbacje polityczne oraz wymóg przeprojektowania wnętrz z teatralnych na operowe budowa ciągnęła się przez kilkanaście lat – oficjalne otwarcie nastąpiło w 1967 roku.

Witold Korski wraz z ojcem, Józefem oraz Romanem Szymborskim zaprojektowali gmach w formach uproszczonego klasycyzmu. Gmach miał się składać z dwóch posadowionych jedna na drugiej brył; dolna miała mieć filarowe podcienia i dekoracyjny fryz, górna – kolumnowy portyk zwieńczony szerokim gzymsem. Tylko fasada otrzymała zdobne formy; boczne elewacje uproszczono, nadając im geometryczne, wręcz modernistyczne kształty.

mGt2RyASdEQOFBswM7bsZSogWvmPcsxLKoAwEE0E9xfGfHVeEBVbchysfjjD_kosciol-sw-teresy-lodz3.JPG

Witold Korski jest także autorem kościoła pw. św. Teresy i Dzieciątka Jezus i św. Jana Bosko w Łodzi. Budowa gmachu rozpoczęła się w 1950 roku, powstawał więc on równolegle z Teatrem Wielkim (w obu Witold Korski współpracował z Józefem Korskim). Kościół był gotowy w 1963 roku. Świątynia stanęła w rozwidleniu szerokich ulic, poprzedzona rozległym rondem – to położenie, brak sąsiedniej zabudowy jeszcze bardziej podkreśliły monumentalność tej budowli.  Kościół założono na planie krzyża greckiego i zwieńczono pięcioma kopułami(jedna, wysoka po środku, cztery na narożach). Kościół jest bardzo duży: Elewacja świątyni ma długość 50 metrów, centralna kopuła sięga wysokości 64 metrów i ma 23m średnicy. Projektanci w tej monumentalnej bryle połączyli ze sobą klasycystyczny ład oraz zaczerpnięte z tego nurtu elementy architektury (kolumnadę, podcienia, kopuły) z prostymi, geometrycznymi formami modernistycznymi, jak choćby żelbetowa kratownica na fasadzie.

Źródło ilustracji: www.inmemoriam.architektsarp.pl, https://pl.wikipedia.org, Google Street View


Podepnij swój artykuł

Podoba Ci się nasza działalność ? Postaw kawę dla Grupy Sztuka Architektury!
Postaw mi kawę na buycoffee.to

tagi

Dwie bryły z różnych epok
Dwie bryły z różnych epok

Mający pomieścić 76 lokali kompleks mieszkalny Kapitanat Garbary stanie tuż za budynkiem starego Kap ...

Konferencja Kolor w architekturze
Konferencja Kolor w architekturze

W ostatnich latach kolor stał się bardziej popularny. Po inspirowanej modernizmem modzie na biel i m ...

Zagłosuj w Plebiscycie Polska Architektura XXL 2023. Wybierz najlepszą realizację architektoniczną minionego roku.
Zagłosuj w Plebiscycie Polska Architektura XXL 2023. Wybierz najlepszą realizację architektoniczną minionego roku.

Weź udział w Plebiscycie Polska Architektura XXL 2023 i oddaj swój głos na najlepszą realizację arch ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nagroda SARP
ZOBACZ TAKŻE

PRACA:
Zatrudnię
  • Zatrudnię

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera