Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Węzeł przesiadkowy w Solcu Kujawskim

 

Czas czytania: ~3 min


SLOCPz46Gx0VR7BsSLWiURnrpq5ZdeCspo4PX4byOyV5aFXcyMGe6rgQXZzJ_rysy-solec-kujawski01.jpg

Węzeł przesiadkowy w Solcu Kujawskim, oddany do użytku w czerwcu 2016 roku jest częścią BiT City – nowoczesnej sieci szybkiej kolei miejskiej,  która łączy dwie stolice województwa kujawsko – pomorskiego: Bydgoszcz i Toruń. Nowoczesny węzeł przesiadkowy w Solcu Kujawskim, znajdujący się mniej więc pośrodku trasy między dwoma miastami był ostatnim z etapów budowy sieci BiT City. 

B8vhzpaMRpOt5KASzFbjHv7opkS2MJO0h0KMmZdXQ00PBj0SbWvG3zGiRVwk_rysy-solec-kujawski05.jpg

Węzeł przesiadkowy w Solcu Kujawskim nie jest oczywiście jedyną tego typu inwestycją w Polsce. Przy okazji Euro 2012 we Wrocławiu powstał do dziś uważany za jedną z bardziej udanych realizacji węzeł komunikacyjny projektu pracowni Zbigniewa Maćkowa. Łódzki węzeł przesiadkowy wzbudza więcej kontrowersji ; swoje centrum przesiadkowe chce mieć także m.in. Słupsk

Iu7KuOQOjRlw0S1hFPcxk4Dr2bBdlzOlhWJEPXyPf7IJ5ZT5KDSRwHFIa0LT_rysy-solec-kujawski06.jpg

Węzeł przesiadkowy w Solcu Kujawskim zaprojektował Rafał Sieraczyński, twórca i szef pracowni Rysy Architekci. Jak sam projektant mówi o sobie, stara się, aby wychodzące z jego biura projekty były jak najlepiej połączone z krajobrazem i powstawały z logicznej struktury. Te same cele przyświecały podczas projektowania dworca wraz z otaczającą go infrastrukturą. 

HRwCi7Yln55Xkcb53r1KL1ThfosO4gxa7yLTyT2mvaesSYaYNiaLXIPTTm2X_rysy-solec-kujawski07.jpg

Węzeł przesiadkowy w Solcu Kujawskim swoją formą wynika z zastanego krajobrazu, na który złożyły się z jednej strony skarpa kolejowa i pokrywająca jej podnóże zieleń, z drugiej zaś zróżnicowana zabudowa okolicy z dworcem z początku XX wieku, modernistycznym pawilonem handlowym, a dalej zabudową mieszkaniową - blokami z wielkiej płyty i drewnianymi domami. Architekt wspomina dylemat, przed którym stanął: inwestor chciał, aby powstał obiekt rozpoznawalny, swoista brama do miasta. Jednak wznoszenie tu dużej, ekspresyjnej kubatury wydało się projektantowi niewłaściwe, bo powiększyłoby tylko chaos przestrzenny w okolicy. Stąd pomysł budowy prostego zadaszenia, jednolitego i dla peronów, i przystanku, i puntu obsługi klienta, nadającego całemu założeniu jednolitego charakteru. Kolejową skarpę architekt zamienił w amfiteatralnie ułożony układ siedzisk, uzupełnionych zielenią i układem siedzisk i platform do chodzenia. „Poprzez kreatywne zagospodarowanie różnic wysokości skarpy kolejowe mamy możliwość przenikania przez całe założenie” - zauważa architekt.

cptefNH5Cr0SrScVAl6FrrRK3WuoLtU0giJ1kWOMKkMHUoR5COp1ouPq1nbP_rysy-solec-kujawski08.jpg

Węzeł przesiadkowy w Solcu Kujawskim dzięki prostej i lekkiej formie nie przytłacza, dobrze dopasowuje się do zabudowy okolicy, bo nad nią nie dominuje. Dzięki nowemu zaadaptowaniu skarpy, przystosowaniu jej do użytku przez podróżnych, dzięki uporządkowaniu zieleni oraz przejrzystszej formie całego kompleksy węzeł przesiadkowy zmienił się de facto w miejski plac, przestrzeń publiczną przyjazną nie tylko pasażerom, ale i przechodniom.

 

Zintegrowany Węzeł Transportowy
Lokalizacja: Solec Kujawski

Inwestor: Gmina Solec Kujawski
Projektanci: Rysy Architekci, projekt architektury i zagospodarowania terenu: Rafał Sieraczyński, Sebastian Bocian, Aleksandra Laprus, Aleksandra Kosmala – Czarnecka

Generalny wykonawca: E-Bud Przemysłówka

Projekt: 2013
Realizacja: 2016
Kubatura: 2090,5 m3

Powierzchnia zagospodarowania terenu: 21570  m2

Wartość inwestycji łącznie 16,9 mln PLN
Strona internetowa: http://rysyarchitekci.pl

XU26Ju5icuubw7A2p0nCAMEDWcrpsAm9LFSlOk8tEM1WVFi2w65ET0uRlnZB_rysy-solec-kujawski13.jpg
drk0mj5jMypZlKbBuKs0XAoyBr6yo1WFvZqAHQFsfRJyNPpsShnXkhTIr7Q7_rysy-solec-kujawski17.jpg
ZoACYR2WWJCxhBA0omKHigxJmU9RygFxtPrWpt8wGV5DVSz7iEElJFI7fWal_rysy-solec-kujawski18.jpg
GhfBEQ9C1i9c79AC3Upo3YZODieXDKbMwNHEafiN0T8GY4OBC8XolrlbQeky_rysy-solec-kujawski19.jpg
Lby3xH53DRMOD0ltbMvpS9DDw2xs5w2N8OY9BXkclS3QhPsr9BM1tpPHep7K_rysy-solec-kujawski16.jpg


Brałeś udział w projekcie? Opowiedz nam swoją historię.

tagi

Park of Poland – gigantyczny park rozrywki
Park of Poland – gigantyczny park rozrywki

Park of Poland – to, jak zapewnia jego inwestor - pierwszy park rozrywki na dużą skalę w Polsce i w ...

Konkurs 120 Hours – nagroda dla Polaków
Konkurs 120 Hours – nagroda dla Polaków

Konkurs 120 Hours – to dowód na to, że młodzi architekci i studenci architektury są żądni wyzwań i l ...

Monopolis – nowe życie fabryki
Monopolis – nowe życie fabryki

Monopolis – to nazwa nowej inwestycji, związanej z rewitalizacją zabytków poprzemysłowych. Kompleks ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera